Ajankohtaista

Vientikasvua osaamista, markkinatuntemusta ja yhteistyötä lisäämällä


25.01.2017

Etlan ja Luken laatimassa raportissa Suomalaisen elintarvikeketjun menestyksen avaintekijät tarkasteltiin suomalaisen elintarvikeketjun kustannus- ja kasvukilpailukykyä. Elintarviketeollisuuden ja -kaupan suhteellinen kustannuskilpailukyky on hyvä ja kannattavuus vertailumaita parempi. Kasvukilpailukyvyn osalta koko elintarvikeketjun keskeisin haaste on kotimarkkinakeskeisyys. Tarvitaan aitoa kasvua kotimarkkinoiden ulkopuolella, mikä edellyttää investointeja osaamiseen ja pääomaan, jotta voimme vastata kansainväliseen kilpailuun.

 

Tarvitaan

  • uudenlaista osaamista perinteisiltä vientialoilta rekrytoimalla sekä alan koulutusohjelmia räätälöimällä ja laajentamalla,

  • ymmärryksen lisäämistä vientimarkkinakohtaisista tarpeista,

  • siirtymistä jalostamattomien raaka-aineiden ja puolivalmisteiden viennistä brändättyjen tuotteiden vientiin,

  • resurssien vapauttamista esim. alan valvontaa virtaviivaistamalla ja

  • viranomaisten mandaatin muuttamista neuvovammaksi ja osallistuvammaksi.

Lähde ja lisätietoa suomalaisen elintarvikeketjun menestyksen avaintekijöistä

Työ- ja elinkeinoministeriö & Maa- ja metsätalousministeriö

Etla & Luke


Takaisin uutisiin

Haluatko viimeisimmät uutiset luontoyrittäjyydestä sähköpostiisi?Tilaa uutiskirjeemme

 

 

Jos sinulla on alaan liittyvää uutisoitavaa

Ota yhteyttä juha.rutanen(at)aitoluonto.fi

YHTEISTYÖSSÄ

 

MEIDÄT TAVOITAT › Juha / 040 5737 568 Toimisto / 050 3823 022 info@aitoluonto.fi