Elintarvikkeiden myynti- ja markkinointiosaaminen koti- ja vientimarkkinoilla- koulutus
18.12.2023
Riveria koulutuspalvelut oy järjestää tammikuusta 2024 alkaen uutta koulutusta elintarvikealalla työskenteleville henkilöille ja maatilakytkennäisille elintarvikealan yrittäjille sekä yrityksille, jotka laajentavat toimintaa elintarviketeollisuuteen.
Koulutus on tarkoitettu elintarvikealalla työskenteleville, maatilakytkentäisille elintarvikealan yrittäjille sekä yrityksille, jotka laajentavat toimintaansa elintarviketeollisuuteen.
Koulutus antaa eväitä elintarvikealan liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin. Kouluttajina on useita elintarvikealan asiantuntijoita. Koulutus on mahdollista suorittaa työn ohessa.
Koulutus toteutetaan hybridikoulutuksena vuorovaikutteisesti: - Lähi- / Teams-opiskelu - Itseopiskelu - Työssä oppiminen - Tiivis yhteistyö työelämän ja asiantuntijoiden kanssa - Vierailut, opinto-ohjaus sekä tietotekninen tuki
Koulutuksen nimi on ”Elintarvikkeiden myynti- ja markkinointiosaaminen koti- ja vientimarkkinoilla”. Sitä rahoittaa Jotpa, Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Koulutus on osallistujille maksuton ja se toteutetaan hybridikoulutuksena.
Koulutukseen järjestettiin infotilaisuus 12.12.2023, josta tehtiin PowerPoint -esitys. Koulutuksen moduuleista 1-3 on kerrottu koulutuspäivät ja asiantuntijat esityksen sivuilla 11-13.
Ilmoittautuminen koulutuksiin 17.11.2023 - 15.10.2024. Lisäksi ennen koulutusta koulutuspalvelut lähettää sähköpostilla kutsun koulutukseen, jossa tarkempi ohjeistus ja Teams-linkki.
KOULUTUKSEN ASIANTUNTIJAT
• Birgitta Partanen, Arktiset Aromit ry • Eeva-Liisa Lilja, Jukka-Pekka Inkinen Fennopromo Oy • Hanne Husso, Husso Consulting • Heli Pirinen, Idea Nature Oy – aitoluonto.fi • Jaana Elo, Koko Palvelut • Jaana Puhakka, ProAgria Itä-Suomi/Maa- ja kotitalousnaiset • Janne Rantanen, Onion Ventures • Jari Rouvinen, MTK Pohjois-Karjala • Mira Loponen, KonMira • Tiina Kuittinen • Tuomas Kinnunen, Bränditoimisto Vaganza • Ville Korkalainen, Porokylän Leipomo Oy
MODUULI 1: FAKTAPOHJAISEN TUOTANTOTIEDON HYÖDYNTÄMINEN KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: joulukuu 2023 – tammikuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Perustietoa elintarvikealasta 8.1.2024 klo 13.00-15.00 Hanne Husso, Husso Consulting Leena Hyrylä, Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Liiketoiminnan perusteita 11.1.2024 klo 12.30-15.30 Janne Rantanen, Onion Ventures
Laadunhallinta ja laadunhallintajärjestelmät 16.1.2024 klo 12.30-15.00 Tiina Kuittinen 18.1.2024 klo 13.00-15.00 Jaana Elo, KoKo Palvelut
Tuotantoprosessit 24.1.2024 klo 13.00-15.00 Tiina Kuittinen
Käytännön yritysesimerkki elintarvikealalta 30.1.2024 klo 12.00-14.00 (tarkentuu myöhemmin)
MODUULI 2: JALOSTUSASTEEN NOSTAMINEN VIENTITUOTTEESSA
Ajankohta: helmikuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Investoinnit ja rahoitus 1.2.2024 klo 13.30-15.30 Hanne Husso, Husso Consulting
Vientituotteen arvonluonti 6.2.2024 klo 13.30-15.30 Eeva-Liisa Lilja /Jukka-Pekka Inkinen, Fennopromo
Tuotekehitys ja innovointi 12.2.2024 klo 12.00-15.30 ja 16.2.2024 klo 13.30-15.30 Heli Pirinen, Idea Nature Oy 15.2.2024 klo 12.00-15.30 Jaana Puhakka, Pro-Agria Itä-Suomi / Maa- ja kotitalousnaiset
Jatkojalostus 20.2.2024 klo 12.30-15.30 Jaana Elo, KoKo Palvelut
Uudet teknologiat ja prosessiosaaminen 21.2.2024 klo 13:00-15:00 Ville Korkalainen, Porokylän Leipomo + 2 muuta yritystä
Käytännön yritysesimerkki, vierailu 29.2.2024 klo 12-14 (tarkentuu myöhemmin)
MODUULI 3: BRÄNDÄYS, BRÄNDIYHTEISTYÖT KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: maaliskuu 2024 Kesto: 1 x 27 h
Brändi ja kilpailuetu, brändin kehittäminen ja brändin viestintä 5.3.2024 klo 12.00-15.30 Tuomas Kinnunen, Mainostoimisto Vaganza
Brändiyhteistyöt, käytännön yritys ja yhteistyö esimerkit (kotimaa/ulkomaa) 7.3.2024 klo 12.00-15.30 Tuomas Kinnunen, Mainostoimisto Vaganza
Etätehtävä ja verkostoitumismatka 13.-15.3.2024 Gastro-messut & Pactec/ FoodTec & Plast Expo Hanne Husso, Husso Consulting Marja-Leena Hirvonen, Riveria
MODUULI 4: ELINTARVIKKEIDEN MYYNTI- JA MARKKINOINTIOSAAMINEN KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: huhtikuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Tehokkaan myynnin ja markkinoinnin menetelmät, kanavat ja materiaalit - Mitä tarkoittaa laadukas ja onnistunut kaupallistaminen? - Kuinka myyn ja markkinoin tuotteitani? - Asiakkuus on enemmän kuin pelkkä asiakas - Benchmarking - yritys-/ verkostoitumismatka - Käytännön yritysesimerkki elintarvikealalta
MODUULI 5: MARKKINAOSAAMINEN JA MARKKINOIDEN RISKIENHALLINTA KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: toukokuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Kohdemarkkinatuntemus - elintarvikealan trendit - Keskeiset vientimarkkinat ja niiden ominaispiirteet - Tunnista elintarvikealan ja yrityksesi riskit - Elintarvikealan tärkeys osana huoltovarmuutta - Käytännön yritysesimerkit elintarvikealalta
MODUULI 6: KULTTUURIYMPÄRISTÖN TUNTEMUS
Ajankohta: kesäkuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Tunnista markkina-alueiden erilaiset toimintakulttuurit ja liiketoiminnan erityispiirteet - Saat tietoa keskeisistä markkina-alueista: kotimaa, Eurooppa, Aasia, USA - Käytännön yritysesimerkit elintarvikealalta
MODUULI 7: KANSAINVÄLINEN MYYNTI
Ajankohta: elokuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Kansainvälistymisen mahdollisuudet ja haasteet liiketoiminnalle - Kuinka myyn tuotteitani kansainvälisillä markkinoilla: myyntikanavat ja menetelmät - Käytännön yritysesimerkki elintarvikealalta
MODUULI 8: PAKKAUSOSAAMINEN KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: syyskuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Tunnetko pakkausvaatimukset ja lainsäädäntöä? - Ideoita pakkaussuunnitteluun ja tietoa pakkauskoneista ja -laitteista - Kestävän kehityksen mukainen pakkaustoiminta ja uudet innovaatiot - Benchmarking – yritys-/verkostoitumismatka - Käytännön yritysesimerkki elintarvikealalta
MODUULI 9: MARKKINATIEDON HYÖDYNTÄMINEN KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: lokakuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Menestyvä yritys seuraa markkinoita ja ennakoi tulevaisuutta - Mitä on markkinatietous ja mitä hyötyä siitä on liiketoiminnan kehittämisessä? - Kuinka kerään, jalostan, analysoin ja hyödynnän markkinatietoa? - Käytännön yritysesimerkki elintarvikealalta
MODUULI 10: VIESTINTÄOSAAMINEN KOTI- JA VIENTIMARKKINOILLA
Ajankohta: marraskuu 2024 Kesto: 2 x 27 h
Sisältö: - Onko viestintäosaamisesi ajan tasalla? - Mitä on tehokas ja nykyaikainen myynti- ja markkinointiviestintä? - Osaatko hyödyntää digitaalisen markkinoinnin malleja ja työkaluja? - Käytännön esimerkit viestinnästä elintarvikealalta
MODUULI 11: RIVERIA FOOD FORUM -ELINTARVIKEALAN KANSAINVÄLINEN TAPAHTUMA
Ajankohta: marraskuu 2024 Kesto: 1 x 27 h
Sisältö: - Riveria Food Forum tapahtuman ideointi ja suunnittelu koulutukseen osallistuvien kanssa - Riveria Food Forum-tapahtuma - Koti- ja vientimarkkina ajankohtaiskatsaus - Verkostoitumistapahtuma: Yritys- ja tuote-esittelyt ja maistatukset - Koulutuksen yhteenveto
Koulutuksen maksu ja muut lisätiedot Maksu- ja peruutusehdot
Lisätietoja:
Marja-Leena Hirvonen
lehtori, hygieniapassitestaaja
Riveria // Elintarvikeala
Maakunnan elintarviketuotantoverkoston vahvistaminen – ME-hanke
Postiosoite: PL 70 // 80101 Joensuu
Käyntiosoite: Peltolankatu 4, Päätalo, 2 kerros // 80220 Joensuu
+358 503 066 257 // marja-leena.hirvonen@riveria.fi
Takaisin uutisiin |